[ Pobierz całość w formacie PDF ]
wymaganą bardzo dużą stromość zboczy, pojawia się dodatkowy szum tak zwany analogowych (taśma magnetofonowa, płyta
w górnym zakresie pasma przepustowego bę- szum (re)kwantyzacji. Wprawdzie przy roz- winylowa). Jednak z czasem postęp technicz-
dzie on miał nieliniową charakterystykę fazo- dzielczości 16-bitowej jest on niewielki, ale ny umożliwił przetwarzanie dzwięku z jeszcze
wą i opóznieniową, co nie jest korzystne jednak jest. Co istotne, jest to szum szerokopa- większą prędkością i rozdzielczością. I oto do-
i utrudnia zadanie. Dużo łatwiej byłoby odfil- smowy, którego widmo obejmuje też pasmo szliśmy do płyty DVD-Audio. Głównym
trować obce składniki przy częstotliwości akustyczne, jak wskazuje rysunek 6. Szumu czynnikiem umożliwiającym praktyczne wy-
próbkowania 70kHz z rysunku 4c. Wymaga- tego nie da się więc odfiltrować. Można o nim korzystanie wielu nowych możliwości było
na stromość zboczy filtru byłaby zdecydowa- zapomnieć w popularnych odtwarzaczach CD, pojawienie się płyty DVD-Video, której po-
nie mniejsza. Dlatego zawsze warto stosować gdzie przedwzmacniacz i wzmacniacz mocy jemność wynosi co najmniej 4,7GB, czyli
możliwie największą częstotliwość próbko- mają szumy własne większe niż szum rekwan- około siedmiokrotnie więcej niż płyty CD.
wania, bo pozwala to zastosować prostszy tyzacji. Jednak nie można go pominąć w od- Niedługo po przyjęciu standardu DVD-Video
filtr antyaliasingowy. Niemniej należy pod- twarzaczach najwyższej jakości, współpracu- (1996) powstał system DVD-Audio (1998-
kreślić, że i przy częstotliwości 44,1kHz (ry- jących ze wzmacniaczami o znikomo małych 2000), w którym na płycie DVD dane z dwóch
sunki 3b, 5) też w pełni realne byłoby sku- szumach. I właśnie ten szum (re)kwantyzacji (stereo) do sześciu niezależnych kanałów za-
teczne usunięcie obcych składników. Wyma- to najważniejszy problem w systemach CD pisywane są z częstotliwością nie 44,1kHz,
ga to wprawdzie bardzo stromego filtru, ale najwyższej klasy, i tu leży praktyczna granica tylko 96kHz lub nawet 192kHz i z rozdziel-
jest możliwe. możliwości systemu CD. czością nie 16, tylko 20 lub 24 bitów, (24 bity
Dla ścisłości należałoby jeszcze wspo- dają 16777216 poziomów). Oczywiście w sy-
mnieć o tym, że w rzeczywistych systemach stemie DVD-Audio wspomniane problemy ze
występuje dodatkowy problem nie tylko z od- stromością filtru oraz szumy rekwantyzacji są
tworzeniem prawidłowej amplitudy, ale i cza- radykalnie mniejsze i przynajmniej teoretycz-
su. Niewątpliwie każdy system CD pracuje nie może to zapewnić niewyobrażalną dyna-
z częstotliwością taktowania 44,1kHz zarów- mikę sygnału do 144dB i pasmo do 96kHz.
no przy zapisie, jak i przy odczycie. Poszcze- Zapis w systemie DVD-Audio jest w sumie
bardzo podobny, jak na płycie CD, tylko dzię-
ki gęściejszemu sygnałowi, parametry tech-
niczne są znacznie lepsze. Przy częstotliwości
96kHz i rozdzielczości 24 bity przepływność
bitowa na jeden kanał jest ponad trzy razy
Rys. 4
większa niż wpłycie CD i wynosi (96000*24)
2,304Mb/s (podobnie jest w konkurencyjnym
Rys. 5
Rys. 6
systemie SACD, gdzie przepływność wynosi
2,8224Mb/s na każdy kanał). Większa wartość
Rys. 7
przepływności, czyli ogólna liczba informacji
o sygnale wskazuje, że uda się go zapisać i od-
tworzyć bardziej precyzyjnie, więc wierność
odtwarzania DVD-Audio (2,304Mb/s) oraz
SACD (2,8224Mb/s) jest znacznie lepsza niż
CD (0,706Mb/s). W systemie SACD (Super
Audio CD) dane kodowane są i zapisywane
inaczej, niemniej objętość plików i uzyskiwa-
Ale nie tu leży główny problem (ściślej ne parametry techniczne są porównywalne
biorąc, dużo ważniejsze jest zastosowanie z systemem DVD-Audio.
skutecznego filtru antyaliasingowego podczas
zapisu, co jest zmartwieniem producentów Robert Bandyk
profesjonalnego sprzętu używanego podczas Ciąg dalszy w następnym numerze EdW.
M
EU Elektronika dla Wszystkich
66
[ Pobierz całość w formacie PDF ]